این مطالعه اثرات قرار گرفتن در معرض رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام را بر تمایل و تمایل نوجوانان به استفاده از سیگارهای الکترونیکی بررسی می کند.
اهداف و روشها
شرکت کنندگان 135 نوجوان 13 تا 18 ساله (52.6٪ زن، میانگین سنی = 15.3) در کالیفرنیا بودند. شرکتکنندگان شش پست رسانههای اجتماعی را به صورت آنلاین در یک طرح 2 (منبع پست: همتا یا تبلیغ) × 2 (محتوای سیگار الکترونیکی: سنگین یا سبک) بین موضوعات مشاهده کردند. تجزیه و تحلیل ها به معیارهای جمعیت وزن داده شدند. ما باورها، تمایل و قصد نوجوانان برای استفاده از سیگار الکترونیکی را در ارتباط با شدت استفاده از رسانههای اجتماعی در زندگی روزمره و با قرار گرفتن در معرض آزمایشی با پستهای رسانههای اجتماعی که بسته به منبع (همسالان یا تبلیغات) و محتوا (سیگار الکترونیکی سنگین) متفاوت بود، بررسی کردیم. یا نور).
نتایج
استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی در زندگی روزمره با تمایل و قصد بیشتر برای استفاده از سیگارهای الکترونیکی و نگرش های مثبت بیشتر، هنجارهای درک شده بیشتر و خطر کمتر درک شده استفاده از سیگار الکترونیکی همراه بود (همه p-value <.01). در آزمایشهای مواجهههای تجربی، محتوای سیگار الکترونیکی سنگین (در مقابل سبک) منجر به تمایل بیشتر (p = .049) برای استفاده از سیگارهای الکترونیکی و نگرشهای مثبتتر (p = .019) شد. مشاهده تبلیغات (در مقایسه با پستهای تولید شده توسط همتایان) منجر به تمایل و قصد بیشتر (p-values <.01) برای استفاده از سیگارهای الکترونیکی، نگرشهای مثبت بیشتر (p = .003) و ادراک هنجاری بیشتر (p = .009) شد. . اثر متقابل منبع پست با محتوای پست برای هیچ یک از نتایج معنی دار نبود (همه p-value>.529).
نتیجه گیری
استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی و قرار گرفتن بیشتر در معرض تبلیغات و محتوای سیگار الکترونیکی در پست های رسانه های اجتماعی با خطر بیشتری برای استفاده از سیگار الکترونیکی در میان نوجوانان همراه است. اقدامات نظارتی برای ممنوعیت و ترک سیگار الکترونیکی حمایت شده در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مورد استفاده جوانان مورد نیاز است.
مفاهیم
نوجوانانی که به شدت از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای استفاده از سیگار الکترونیکی باشند. حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض محتوای سیگار الکترونیکی در رسانه های اجتماعی با قصد بیشتر برای استفاده و نگرش مثبت تر نسبت به سیگار الکترونیکی همراه بود. اقدامات نظارتی باید برای ممنوعیت محتوای سیگارهای الکترونیکی حمایت شده در رسانه های اجتماعی که توسط جوانان استفاده می شود، از جمله پست های اینفلوئنسرهایی که برای جوانان جذاب هستند، انجام شود.
تاثیر اینستاگرام بر روی سیگاری شدن نوجوانان چقدر است؟
در حالی که مصرف سیگار در نوجوانان در ایالات متحده کاهش یافته است، استفاده از سیگار الکترونیکی به شدت افزایش یافته است، به طوری که از هر پنج دانش آموز کلاس دوازدهم، یک نفر در ماه گذشته از سیگار الکترونیکی استفاده کرده است. رشد مغز، 2 قرار گرفتن در معرض سموم، 3 و افزایش احتمال انتقال به استفاده از سیگارهای قابل احتراق. درک عوامل موثر بر استفاده نوجوانان از سیگار الکترونیکی مورد نیاز است. از آنجایی که سیگار کشیدن نوجوانان به شدت تحت تأثیر هنجارهای اجتماعی است، تأثیر هنجارهای اجتماعی بر تمایل نوجوانان به استفاده از سیگارهای الکترونیکی شایسته مطالعه است.
به طور فزایندهای، هنجارهای اجتماعی از طریق اینستاگرام منتقل میشوند و استفاده در میان نوجوانان آمریکایی تقریباً در همه جا وجود دارد.7 هم کاربران سیگار الکترونیکی و هم غیرکاربران، دریافت، اشتراکگذاری و جستجوی اطلاعات در مورد سیگارهای الکترونیکی در رسانههای اجتماعی را گزارش میکنند. در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام نشان می دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی طبیعی و مورد تایید اجتماعی است. در نتیجه، جوانانی که در معرض محتویات سیگار الکترونیکی قرار میگیرند، ممکن است در آینده به شدت مستعد استفاده از سیگار الکترونیکی باشند. رسانههای اجتماعی همچنین به کاربران اجازه میدهند تا در مورد رفتارها و زندگی همسالانی که در حلقههای اجتماعی آنها نیستند، از جمله «اینفلوئنسرها» (یعنی کاربران شبکههای اجتماعی با تعداد فالوورهای زیادی که برای تبلیغ یک محصول پول دریافت میکنند) آشنا شوند. بازاریابی به طور گسترده توسط شرکتهای سیگار الکترونیکی، از جمله JUUL، که در بین نوجوانان محبوب است، استفاده شده است. 10 پستهای اینستاگرام معمولاً استفاده از سیگار الکترونیکی را جذاب نشان میدهند. – با استفاده از سیگارهای الکترونیکی و به نظر می رسد شاد و محبوب هستند، ممکن است استفاده از سیگار الکترونیکی را رفتاری برای تقلید بدانند.
بر اساس مدل اولیه تمایل، رفتار سلامت نوجوانان 12،13 می تواند با تمایل یا قصد رفتاری برای انجام یک رفتار تحت شرایط اجتماعی خاص ایجاد شود. دیدن همسالان (به عنوان مثال، افراد در گروه سنی خود) 13 که در یک رفتار شرکت می کنند، با هنجارتر و کم خطرتر جلوه دادن رفتار، تمایل را افزایش می دهد. نوجوانان یک «نمونه اولیه» ذهنی ایجاد می کنند (یعنی مفهوم سازی از یک فرد معمولی که درگیر رفتار می شود)، و اگر نمونه اولیه مثبت و شبیه خودشان باشد، تمایل افزایش می یابد. مصرف مواد، از جمله مصرف الکل، 14 استفاده از داروهای محرک با نسخه غیرپزشکی، 15 و سیگار کشیدن. 16 تمایل، مستقل از قصد، رفتار نوجوانان را پیش بینی می کند. استفاده می کنند)، حتی اگر صراحتاً قصد استفاده از آن را نداشته باشند. تایید دوستان از سیگار الکترونیکی و سیگار کشیدن دوستان با استفاده نوجوانان از سیگار الکترونیکی مرتبط است. بنابراین، ادراک رفتار همسالان احتمالاً تعیین کننده های مهمی در تمایل نوجوانان به استفاده از سیگار الکترونیکی است.
پستهای سیگار الکترونیکی در رسانههای اجتماعی از تبلیغات شرکتهای پولی، اینفلوئنسرهای شرکتی پولی اینستاگرام و حسابهای کاربران فردی میآیند. هر دو مطالعه تجربی 18-20 و همبستگی 21-24، قرار گرفتن در معرض تبلیغات سیگار الکترونیکی را با تمایل و استفاده بیشتر در بین جوانان مرتبط دانسته اند. با این حال، پستهای رسانههای اجتماعی که توسط سایر جوانان (به عنوان مثال، همسالان) ایجاد میشوند، ممکن است حتی تأثیر قویتری نسبت به تبلیغات بر استفاده نوجوانان از سیگار الکترونیکی داشته باشند. سه مطالعه 25 تا 27 ارتباطی بین استفاده از سیگار الکترونیکی و قرار گرفتن در معرض محتوای سیگار الکترونیکی (یعنی تبلیغات و/یا پستهای تولید شده توسط همتایان) در رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام پیدا کردهاند. با این حال، این مطالعات از نوع همبستگی بود و 225,26 دانشجوی کالج مورد بررسی قرار گرفتند. رفتار دانشجویان دانشگاه ممکن است کمتر از رفتار نوجوانان تحت تأثیر همسالان قرار گیرد، زیرا تأثیر هنجارهای اجتماعی می تواند با افزایش سن کاهش یابد.28 مطالعات مشاهده ای قرار گرفتن در معرض رسانه های اجتماعی با ماهیت متقابل قرار گرفتن در معرض رسانه های اجتماعی به چالش کشیده می شود. به طور خاص، استفاده اخیر شرکت کنندگان از سیگارهای الکترونیکی ممکن است باعث شده باشد که آنها محتوای بیشتری را در رابطه با سیگارهای الکترونیکی در اینترنت ببینند، به عنوان بخشی از کمپین های تبلیغاتی هدفمند و/یا عادات حلقه های اجتماعی خود، در نتیجه منجر به ارتباط بین اجتماعی قرار گرفتن در معرض محتوای رسانه ای و استفاده از سیگار الکترونیکی. یکی از این سه مطالعه، اثرات پستهای تولید شده توسط همتایان (یعنی پستهایی که ظاهراً توسط افراد جوان ایجاد میشود) و تبلیغات را به طور جداگانه بررسی کرد و دریافت که قرار گرفتن در معرض پستهای تولید شده توسط همتایان (اما نه تبلیغات) به طور قابلتوجهی با استفاده از سیگار الکترونیکی پس از تنظیم مرتبط است. برای سیگار کشیدن.26 تحقیقات تجربی برای بررسی علیت مورد نیاز است.
مطالعه حاضر دو هدف داشت: (1) بررسی رابطه بین شدت استفاده نوجوانان از رسانه های اجتماعی در زندگی روزمره با افکار و قصد آنها در مورد سیگار الکترونیکی و (2) آزمایش تجربی اثرات مواجهه کوتاه با سیگار الکترونیکی اجتماعی. محتوای رسانه ای اینستاگرام در مورد افکار بعدی نوجوانان و قصد استفاده از سیگار الکترونیکی. اول، با توجه به محبوبیت محتوای مثبت سیگار الکترونیکی در رسانههای اجتماعی، ما فرض کردیم که نوجوانانی که استفاده بیشتر از رسانههای اجتماعی را گزارش میکنند، تمایل و تمایل بیشتری به استفاده از سیگار الکترونیکی، نگرش مثبتتر نسبت به سیگار الکترونیکی، هنجارهای اجتماعی درک شدهتر را گزارش میکنند. ، و ادراک خطر کمتر است. دوم، ما فرض کردیم که قرار گرفتن در معرض شدید (در مقایسه با سبک) با محتوای سیگار الکترونیکی – به ویژه محتوای تولید شده توسط همتایان – منجر به تمایل و تمایل بیشتر برای استفاده از سیگار الکترونیکی، نگرش مثبت تر نسبت به استفاده از سیگار الکترونیکی، هنجارهای درک شده بیشتر، و ادراک خطر کمتر است.